حیات طیبه

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ

حیات طیبه

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
ابراهیم
لیسانس جامعه شناسی
دارای اندک مطالعاتی ناچیز
پیشه ام شعر و سلاحم قلم است

ولایت فقیه یا دیکتاتوری؟

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۰۰ ب.ظ

ولایت فقیه یا دیکتاتوری؟

ولایت فقیه ستون نظام اسلامی است، اگر ولایت فقیه منحرف شود ، نظام منحرف میشود و دیکتاتوری بوجود میآید حال سوال این است آیا نظارتی هست؟ آیا ساختار ها دور نیست؟ آیا در نظام جمهوری اسلامی انحصار قدرت شکل نگرفته ؟

براساس اصل 107 قانون اساسی تعیین رهبر بر عهدة خبرگان منتخب مردمه 

بنابراین وظیفة مجلس خبرگان در وهلة اول، تعیین و انتخاب رهبر برای جمهوری اسلامی ایرانه هم چنانکه وظیفه دارن مرتباً رهبر و نحوة اداره امور توسط رهبر رو زیر نظر و نظارت دقیق خودشون قرار بدن تا هروقت از انجام وظایف محولة ناتوان شه و یا فاقد یکی از شرایط مذکور در قانون اساسی شه توسط مجلس خبرگان بر کنار شه

همون طور که میدونید اعضای مجلس خبرگان رو شورای نگهبان تایید صلاحیت میکنه، و شورای نگهبانه که رو کار اعضای مجلس خبرگان نظارت میکنه، و اگه کسی میخواد کاندید انتخابات خبرگان بشه باید از صافی شورای نگهبان عبور کنه 

و باز هم همون طور که میدونید شش نفر از اعضای 12 نفره ی شورای نگهبانو مستقیما رهبر انتخاب میکنه 

به عبارتی رهبر رو مجلس خبرگان تعیین میکنه اعضای مجلس توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت میشن و اعضای شورای6نفر نگهبانو رهبر تعیین میکنه

خب آیا این دور باطل نمیشه؟!

 

و اما جواب :

این سوال پیش فرض هایی داره که باید برای شما حل شده باشه یکیش بحث مقبولیت و مشروعیته و در اصل باید فرق دموکراسی غربی و اسلامی رو فهمیده باشید.

اشکالی به به نظام های دموکراتیک وارد است که به این شرح است:

میپرسیم اعتبار قوانین در این نظام از کجاست ؟ میگویند از رای مردم

اما سوالی که پیش میآد اینه که در اولین انتخابات که توسط حکومت برگزار میشه و خودش نیاز یه قانون انتخابات داره ، این قوانین از کجا اعتبار میگیرن!؟ (هنوز مردم به کسی رای ندادن! پس قانون گذار از کجا اعتبار میگیره!؟)

شاید ندونید که  رای زنان در نظام های دموکراتیک غربی تا حدود صد سال پیش اعتبار نداشت و انتخابات مخصوص مردها بود، خوب حالا این محدودیت که در ابتدا وضع شده بر چه اساس بوده؟ آیا اگه این محدودیت نبود نتایج بسیاری از انتخابات ها تغییر نمیکرد؟  یا مثلا وقتی سن خاصی را در قانون انتخابات اول مدنظر قرار دهند این محدودیت بر چه اساس هست و از کجا اعتبار میگیره ؟

مسلما اگه اعتبار قانون اول زیر سوال بره ، اعتبار تمام نظام های بعدی اون حکومت هم زیر سوال میره چون بر مبنای قانون اول شکل گرفته که مشروعیت نداشته(البته مشروعیت در عرف سیاسی غرب)

تقریبا تمام نظریه پردازان  سیاسی حاضر این اشکال رو پذیرفتن و اون رو گریز ناپذیر دونستن...

اما آیا همین اشکال که بر تمام نظام های دنیا وارد است بر نظام مردم سالاری دینی هم وارد است؟

نظام اسلامی از این مشکل هم مبراست چون در نظام اسلامی مشروعیت نه از آن مردم بلکه از طرف خداوند به ولی فقیه داده میشه و قانون الهی هم اعتبار ذاتی داره و نیازی نداره تا مردم بهش مشروعیت ببخشن

بنابراین خداوند به ولی فقیه اعتبار میبخشد و ولی فقیه به تمام نهادهای حکومتی

دراصل اگه خبرگان هم کسی رو به عنوان رهبر تعیین کنن، اون شخص رو کشف کردن نه نصب زیرا اگر شخصی در خارج لیاقت رهبری رو داشته باشه نصب یا عدم نصب خبرگان تاثیری در اون فرد نداره و کشف فرد سبب اعلمیت و عدم کشف سبب افتادن از اعلمیت نمیشه

و در وهله ی اول پس از مشروعیت گرفتن از طرف خدا این رهبری نظامه (مثل حضرت امام ره ) که به تمام نهادها مشروعیت میده و اگه رهبری به نهادها مشروعیت میداد نهادها هم به رهبری ، دور بود ولی این مشروعیت به ولایت خداوند میرسه و در اصل اگه خبرگان هم نظارت میکنه میخواد ببینه این مشروعیت منتهی به خداوند پا برجاست یا خیر

 

و اما جواب تکمیل کننده من:

یک : تنها ۶ نفر از سوی رهبر انتخاب میشن و ۶ نفر دیگه از سوی نمایندگان مردم انتخاب میشن

 

دو :

استناد  به اصل ۱۰۸ انون اساسی مشکل رو از پایه حل میکنه :

اصل ۱۰۸- قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‏نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد.(با توضیح قبلی معلوم شد که در مرحله اول ولی فقیه از خدا اعتبار میگیره و به نظام اعتبار میبخشه و تعیین شورای نگهبان در مرحله اول توسط رهبر مشروع است پس شورا هم مشروع است) از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است .

بعبارت دیگه خبرگان خودش قانون گذار خودشه و به راحتی میتونه قوانین رو عوض کنه مثلا تایید صلاحیت رو از شورای نگهبان به گردن مجلس بندازه . در اصل خبرگان خودش میخواد شورای نگهبان کنترلش کنه وگرنه اجباری نیست تا اصلا دور معنایی داشته باشه

  • ابراهیم سجادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی